drukuj

Triduum Paschalne

Kategorie: Tagi:
starożytny symbol Zmartwychwstalego Chrystusa

Święta Wielkanocy wiążą się z żydowską Paschą.Chrześcijanie wierzą, że Chrystus, kiedy spożywał ostatnią wieczerzę paschalną, wypełnił symbole starotestamentowe i że był Barankiem Paschalnym, który dopełnił zbawczej ofiary.

Obchody Paschalnego Triduum Męki i Zmartwychwstania Pańskiego rozpoczynają się wieczorną mszą świętą Wieczerzy Pańskiej, celebrowaną w Wielki Czwartek, kończą zaś - nabożeństwem nieszporów, odprawianym w Niedzielę Wielkanocną. Nazwy Triduum Paschalne używa się od 1929 roku; wcześniej mówiono o Triduum Sacrum . Łacińskie słowo triduum oznacza dokładnie 'trzy dni'. Tradycja Kościoła rzymskokatolickiego pozwala jednakże rozumieć triduum również jako trzy fazy misterium Odkupienia. Etap pierwszy to pożegnalna uczta, zwana Ostatnią Wieczerzą, oraz zapowiedz ofiary; etap drugi - wydarzenia Wielkiego Piątku, zakończone śmiercią Chrystusa na krzyżu; część trzecia - spoczynek w grobie i cud zmartwychwstania. Nie jest to już okres przygotowania, lecz czas bezpośredniego uczestnictwa w celebracji świąt.

Chrześcijańskie Swięta Wielkanocne nawiązują do Paschy - największych uroczystości religii żydowskiej. Odpowiednikiem aramejskiego słowa pascha jest w języku hebrajskim nazwa pesach, bliska znaczeniowo polskiemu wyrazowi przejście. W okresie przed ukształtowaniem się narodu izraelskiego ludy pogańskie obchodziły na wiosnę święto pasterskie. Zgodnie z wierzeniami ludowymi zabijano wówczas zwierzę i jego krwią skraplano namioty, aby zachować najbliższych i dobytek od wpływu złych mocy. Następująca pózniej uczta miała pogłębić więz rodzinną. Podczas posiłku należało całkowicie spożyć odpowiednio przyrządzone zwierzę - symbol życia; żadna jego cząstka nie powinna dostać się wrogim demonom. Swięto to zyskało w Izraelu nową treść teologiczną: upamiętniało ocalenie Izraelitów od ostatniej spośród plag egipskich (czyli śmierci pierworodnych synów i zwierząt) oraz wyjście narodu pod wodzą Mojżesza z niewoli egipskiej.

Najstarsze wiadomości o rodzeniu się ceremonii Triduum Paschalnego pochodzą z zapisków Egerii (albo Eterii), pobożnej niewiasty z Galii lub Hiszpanii, która to kobieta w IV wieku pielgrzymowała do miejsc świętych w Palestynie. Obowiązujące współcześnie przepisy liturgiczne zostały unormowane listem apostolskim papieża Pawła VI, opublikowanym 14 lutego 1969 roku (treści papieskiego tekstu pt. Mysterii paschalis celebrationem czyli Obchodzenie Misterium Paschalnego przypomniała w roku 1988 Kongregacja Kultu Bożego). Przeżycia Triduum Paschalnego stanowią jedną rozbudowaną całość; podkreślają one związek śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.

 

Współpraca: internet, wikipedia, opoka,katechizm

Zdjęcia

  • starożytny symbol Zmartwychwstalego Chrystusa
Jaka jestem- każdy widzi.... jestem katoliczką,córką,synową, żoną, matką 2 wspaniałych dzieci i położną pracująca w naszym gorzowskim szpitalu. Zawsze mam coś do powiedzenia. Niektórzy mówią, że urodziłam się po to by mówić:) resztę zachowam tylko dla siebie. Ci , którzy mnie znają to wiedzą jaka jestem:)
ankabee
Autor:ankabeegg: GG11639385

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
Roman
Roman śr., 2010-03-31 23:55

...

Po co te szopki?

ankabee
ankabee czw., 2010-04-01 00:34

:)

@Roman:

to dla Pana, Panie Romanie:)

anucha
kres3
kres3 pt., 2010-04-02 15:40

SZOPKI

@Roman:

TO SĄ NA BOŻE NARODZENIE)

kres3
nicole
nicole czw., 2010-04-01 00:52

:) ^-^

Triduum Paschalne ma w sobie tajemnicę, "gdyby nie było Zmartwychwstania, próżna byłaby nasza wiara". Dlatego święta Wielkiej Nocy są tak ważne.

......................................................................................... W muzyce nie ma tyle harmonii i radości co w śpiewie ptaków. Wiosna! :)
Roman
Roman czw., 2010-04-01 01:44

...

"... Dlatego święta Wielkiej Nocy są tak ważne. ... - to ktore swieta w ciągu roku sa nie ważne?

Meg
Meg czw., 2010-04-01 14:53

Romanie, są ważne i

@Roman:

Romanie, są ważne i ważniejsze...akurat Święta Zmartwychwstania Pańskiego są najważniejsze...a wiedzy nigdy za wiele...

Roman
Roman czw., 2010-04-01 19:08

...

@Meg:

"są ważne i ważniejsze..." po czym to poznajesz? Wierzysz w to co mówia klechy? Może oszukują?

Meg
Meg czw., 2010-04-01 19:20

....tak mnie w domciu uczono,

@Roman:

....tak mnie w domciu uczono, na pewno Ania Ci wyjaśni, ja takiej wiedzy nie mam :(

ankabee
ankabee czw., 2010-04-01 22:04

:)

@Roman:

Panie Romanie-nasza-moja wiara nie polega tylko na tym co mówią księża w kościele ale także na tym co jest napisane w Biblii i co przekazuje nam Tradycja. Dlaczego Wielkanoc jest najważniejsza? odpowiem cytatem ze słownika teologicznego "Gdyby nie było zmartwychwstania, nic by nam było po narodzeniu Chrystusa. Nic po aniołkach, śpiewach anielskich, pastuszkach... Bo bez zmartwychwstania każdy z nas trafiałby do szeolu. Nikt, absolutnie nikt nie mógłby trafić do nieba. Ani do czyśćca. Bo czyściec to przedsionek nieba. Dusze w czyśćcu to dusze zbawione, tylko jeszcze nie oglądające Bożego oblicza.Gdyby Chrystus nie zmartwychwstał, nie byłoby sakramentów. Nie byłoby spowiedzi, która oczyszcza nas z grzechów. Nie byłoby kapłanów, którzy te sakramenty sprawują.Gdyby Chrystus tylko się narodził i nauczał, a potem sobie wrócił do nieba, to być może ktoś by tam obchodził jego narodziny. Ale po co? Bo skoro tylko by sobie przyszedł i pogadał, nawet gdyby umarł za nas? Byłby kolejnym prorokiem. "

anucha
Roman
Roman czw., 2010-04-01 22:19

...

@ankabee:

"...na tym co jest napisane w Biblii ..." w Biblii nie ma slowa o Chrystusie! "...Gdyby nie było zmartwychwstania..." - bo nie było! To tylko symbolika cyklu w naturze. Bajki dla ciemnego ludu.

nicole
nicole czw., 2010-04-01 22:32

:) ^-^

@Roman:

Romek nie ma szacunku dla ludzi i religii, niby taki mądry a kultury za grosz, jak tak ma wyglądać mądrość to ja wolę być tą ciemną kretynką z ciemnego ludu!!!....A i jeszcze jedno, w biblii nie ma wzmianki o Chrystusie??????? Ankabee, powiedz, nie ma???

......................................................................................... W muzyce nie ma tyle harmonii i radości co w śpiewie ptaków. Wiosna! :)
Roman
Roman czw., 2010-04-01 22:39

...

@nicole:

"... kultury za grosz..." --- bo ja jestem prosty ciemny chłop - do takich jak ja, maluczkich, hierarchowie kieruja swe nauki! Chrystusa wykreował Nowy Testament.

ankabee
ankabee czw., 2010-04-01 23:11

...

@Roman:

Panie Romanie- Biblia składa sie ze Starego i z Nowego Testamentu, czyżby Pan nie wiedział? W Nowym Tesamencie jest mowa o Chrystusie. Biblia to nie tylko Pięcioksiąg Mojżesza. Poza tym, nie musi Pan wierzyć ale o ile sie nie myle w naszym kraju jest wolność słowa i wyaznania więc prosze o szacunek dla tych co wierzą. Ja szanuje pana podejście do życia i nie kpię z Pana sposobu na to zycie a Pan co chwile szuka dziury w całym. Może chociaż Pan uszanuje dni wyciszenia i nie będzie delikatnie mówiąc sie czepiał.

anucha
Roman
Roman czw., 2010-04-01 23:24

"...w naszym kraju jest

@ankabee:

"...w naszym kraju jest wolność słowa i wyaznania [...] i nie kpię z Pana " czyzby? "...ze Starego i z Nowego Testamentu, czyżby Pan nie wiedział?" --- czy to nie jest kpina? ------- I każde zdanie na temat wiary uznasz za brak "szacunku dla tych co wierzą" ? a gdzie szcunek dla tych co nie wierzą w KK? Zachowujesz sie jak ortodoksi religijni - ich nie tykaj a oni mogą? (I to we wszystkich wielkich religiach!) .... co do Biblii - jest jedna - nazywanie Biblii "Starym testamentem" to naduzycie KK.

ankabee
ankabee pt., 2010-04-02 00:16

...

@Roman:

To nie była kpina-to było zdziwienie, że Pan może nie wiedzieć. Co do szacunku dla tych co nie wierzą- prosze mi pokazać gdzie okazałam brak tegoż szacunku. Jak na razie dał Pan swoimi komentarzami pokaz tego co musi znosic przeciętny katolik na co dzień. Biblia jest jedna -ma Pan rację i składa sie ze Starego i Nowego Testamentu-tak mnie nauczono i tak uważam. Pan może uważać inaczej, niestety nie jest Pan dla mnie autorytetem bym zmieniła to w co wierzę.

anucha
Roman
Roman pt., 2010-04-02 00:23

co musi znosic przeciętny katolik na co dzień

@ankabee:

... jak to co? molestowanie (rowniez duchowe) ------ http://wiadomosci.onet.pl/2149842,12,zmowa_milczenia_polaczyla_biskupow_... ----- trudno w takim kontekscie trudno zachowac szcunek dla wyznawcow takiego Koscioła!

ankabee
ankabee pt., 2010-04-02 00:27

...

@Roman:

Wedlug Pana teorii będe zmuszona oskażyc Pana o gwałt-jest Pan mężczyzną i ma Pan narzędzie przestępstwa przy sobie więc? Podoba sie Panu takie "zaszufladkowanie"? Nie każdy ksiądz jest pedofilem, homoseksualistą, ma dzieci i inne takie sprawy. Tak samo jak Pan będąc mężczyzną nie gwałci kobiety. Zbyt lekko Pan osądza ludzi wrzucając wszystkich do jednego worka.

anucha
Roman
Roman czw., 2010-04-01 23:28

....

@ankabee:

"...Może chociaż Pan uszanuje dni wyciszenia ..." - ja mam zawsze "dni wyciszenia" - nie potrzebuje okazji do aktu wiary... Triduum to nie okazja do zdobycia "punktow w promocji" z okazji wielkiej nocy! Reszte roku można szaleć - wszak nadejdzie grudzień i "dni wyciszenia" po bachanaliach calego roku. :) takie "male draństewka" w ciągu roku...

ankabee
ankabee pt., 2010-04-02 00:18

...

@Roman:

Ciesze się , że nie potrzebuje Pan aktu wiary-ja potrzebuję , widocznie jestem większym grzesznikiem...

anucha
landsberger
landsberger pt., 2010-04-02 00:31

Ale czy na pewno

@Roman:

Ja jestem pewien, że każdy czasem oszukuje. Nie ma tu nic do rzeczy, czy ktoś jest - jak to Pan obraźliwie nazwał - "klechą", czy też nie... to zwykli ludzie.

Jeśli przeszłość cię nie zadowala, zapomnij o niej. Wymyśl sobie inną historię życia i uwierz w nią. Pamiętaj tylko te chwile, kiedy udało i się dopiąć celu. Poczujesz siłę, by osiągnąć to, czego pragniesz. - Paulo Coelho
Wanda
Wanda czw., 2010-04-01 13:18

Pani Anucho jeżeli pani

Pani Anucho jeżeli pani posuwa się do zerżnięcia ze strony internetowej wiadomości to cudzysłów gdzie?

Roman
Roman czw., 2010-04-01 19:22

...

A czyje giry umyja klechy w Gorzowie? Bo to dzisiaj klechy myja nogi pospólstwa - jakichś chlorkow spod murow obronnych by zaprosili...

Niuniek
Niuniek czw., 2010-04-01 21:43

...

@Roman:

umycie stóp np. przystojnym klerykom to czasem przyjemność a nie poświęcenie ;) gdyby jednak zrobili to "najniższym spośród najniższych" a więc i bezdomnym to byłoby prawdziwe poświęcenie i cnota cnót :))

Kika
Kika czw., 2010-04-01 19:35

Wiesz co to szacunek do odczuć religijnych innych?

Dlaczego wyśmiewasz się panie Roman?

Roman
Roman czw., 2010-04-01 22:20

...

@Kika:

"Dlaczego wyśmiewasz się panie Roman" - a dlaczego się smiejesz jak ogladasz kabaret?

gonia
gonia czw., 2010-04-01 22:05

???

mnie ciekawi dlaczego kapłani nie myją stóp kobietom?

gonia
Velociraptor
Velociraptor czw., 2010-04-01 22:11

?

@gonia:

może mają alergię na czerwony lakier na paluchach i halluksy?

Roman
Roman czw., 2010-04-01 22:36

...

@gonia:

Bo nie da sie zmyc grzechu pierworodnego! (Grzesiek sie mocno upackał!)

ankabee
ankabee czw., 2010-04-01 23:13

...

@gonia:

Gosiu z tego samego powodu dla którego nie mogą byc ministrantkami i kapłankami....Nasza wiara wywodzi się z judaizmu - jak wiadomo nie wszędzie kobieta mogła wejśc i nie wszystko robić. Ale to długi wykład więc może kiedyś Ci opowiem:)

anucha
Lord
Lord czw., 2010-04-01 23:25

w Kanadzie jakoś mogą..

@ankabee:

zarówno dziewczynki asystujące podczas mszy jak i kobiety roznoszące opłatki z kielichem, tak więc chyba co kraj to obyczaj. Nie czytałem dokładnie tabliczki nad kościołem w jakim systemie on działa ale jestem prawie że pewien że to był KK

_____________________________________________________________________ (R.T.) motto: "Masz tylko jedno życie, nie trać go na spełnianie oczekiwań innych"
Roman
Roman czw., 2010-04-01 23:32

...

@Lord:

"...w jakim systemie on działa ..." w systemie --- pre paid - dając na tace (albo odpisujesz z podatku) doładowujesz prawo do spozycia ciasteczka z koscielnego wypieku!

Lord
Lord czw., 2010-04-01 23:40

..

@Roman:

".doładowujesz prawo do spozycia ciasteczka z koscielnego wypieku.!" Wiesz Roman, może nie jestem "specjalnie gorliwy" jeśli idzie o system wierzeń KK, jednakże szanuję tych którzy odnajdują tam prawdziwy kontakt z istota wyższą i własną duchowością.. a o to przecież w tym wszystkim chodzi.. Szanujmy aby i nas szanowano...

_____________________________________________________________________ (R.T.) motto: "Masz tylko jedno życie, nie trać go na spełnianie oczekiwań innych"
Roman
Roman czw., 2010-04-01 23:57

...

@Lord:

"... Szanujmy aby i nas szanowano...OKI... masz z tym jakis problem?

ankabee
ankabee pt., 2010-04-02 00:12

...

@Lord:

Lordzie, taj jak napisałam wyżej -nasza wiara polega tez na Tradycji a taką mamy Tradycję, że w Polsce w Kosciele rzymskokatolickim nie służą dziewczynki-może kiedys to się zmini, kto wie?

anucha
Niuniek
Niuniek czw., 2010-04-01 23:44
Roman
Roman czw., 2010-04-01 23:57

...

.......

Roman
Roman pt., 2010-04-02 00:04

...

"... szanuję tych którzy odnajdują tam prawdziwy kontakt z istota wyższą i własną duchowością.." ... czyli szanujesz muzułmańskich zamachowcow? Przeciez robia to w imie pełnego kontaktu z Bogiem!

Meg
Meg pt., 2010-04-02 00:27

O 2 kwietnia;

Meg w moim profilu,nocuje w gościach ? :)))) B.

landsberger
landsberger pt., 2010-04-02 00:36

Panie Romanie

@Meg:

Panie Romanie, nie obrażaj Pan ludzi, którzy wierzą w Boga... Pana nikt nie obraża. I tak na marginesie to nie "ciasteczko z kościelnego wypieku", tylko Ciało Chrystusa, który również za Pana umarł na krzyżu.

Jeśli przeszłość cię nie zadowala, zapomnij o niej. Wymyśl sobie inną historię życia i uwierz w nią. Pamiętaj tylko te chwile, kiedy udało i się dopiąć celu. Poczujesz siłę, by osiągnąć to, czego pragniesz. - Paulo Coelho
Roman
Roman pt., 2010-04-02 01:59

...

@landsberger:

"...nie obrażaj Pan ludzi, którzy wierzą w Boga... " Jaaaa!!! Obrazam???? Oni i ich hierarchowie sami siebie i swoje owieczki... obrazają!

Roman
Roman pt., 2010-04-02 02:10

...

"...to nie "ciasteczko z kościelnego wypieku", tylko Ciało Chrystusa, który również za Pana umarł na krzyżu. .." (tak twierdzi KK) --- dla mnie jest to forma ciasta nie zakwaszonego - czyli macy. A co do ciala - spozywanie ciala Boga jest obrzydliwe - a popijanie tego krwia tym bardziej. Ja patrzę na swait realnie - cialo to jest cialo a ciacho to ciacho. To, jaki jestem i to co mysle jest sprawa Boga - to on mnie stworzył i skazal na taki a nie inny byt. Zastanawia mnie po co Bóg tak sobie byt utrudnia? Stworzył cyrk na Ziemi i obserwuje nasze poczynania. Karze za jedne nagradza za inne - robi z nas marionetki! Tylko PO CO???

Lord
Lord pt., 2010-04-02 11:06

...

@Roman:

Polecam książkę Bruno Ballardiniego "Jak kościół wymyślił marketing". Interesujący punkt widzenia.. Widzisz, moim zdaniem są różne ścieżki. Jedni lepiej realizują się we wspólnocie KK z poczuciem bycia "grzesznikami i pyłem marnym", inni znajdują swoją ścieżkę w kontemplacyjnych naukach Buddyzmu, jeszcze inni odnajdują własną drogę rozwijając duchowość metodami New Age. Religia to tylko instrument aby dotrzeć głębiej. Jak widać instrumentów jest wiele i każdy wybiera sobie ten który najbardziej mu odpowiada. Często jednak decyduje wpojone od dzieciństwa przyzwyczajenie, ludzie są przeważnie zbyt leniwi aby szukać własnej ścieżki prawdziwego rozwoju.

_____________________________________________________________________ (R.T.) motto: "Masz tylko jedno życie, nie trać go na spełnianie oczekiwań innych"
stojak
stojak pt., 2010-04-02 08:14

żałosne są te encyklopedyczne

żałosne są te encyklopedyczne kopiowane wywody. co to portal katolicki? co innego drugi wątek tej pani - o swoim przeżyciu tego święta, ale to wyżej? żałosne. prawdziwie wierzący jest pokorny, skromny i poprostu wierzy, nie obnosi sie ze swa wiara i nie próbuje nawrócić wszystkich wokół. nie udaje najmadrzejszego na swiecie i nie gada tak jakby pozjadal wszystkie rozumy. idx kobieto do kosciola sie modlic, nie na portal.

ankabee
ankabee pt., 2010-04-02 10:30

...

@stojak:

Nikt nikogo nie zmusza do czytania, jeśli Pan/Pani nie chce, proszę nie czytać. Nikogo nie nawracam i nie mam zamiaru tego robić. A do kościoła pójdę i pomodlę się, wszystko w swoim czasie..

anucha
kaja1305
kaja1305 pt., 2010-04-02 11:14

Ja również ........

Muszę dorzucić swoje trzy grosze - tu , a nie na tacę , bo to za mało ! Jestem katolikiem choć w kajecie księdza ,byłem zapisany jako niewierzący ? Dowiedziałem się na ostatniej kolędzie .! Na którejś kolędzie zanotowano , że jestem niewierzący, bo nie chodzę do kościoła ? Dziwne . ? Mniejsza o to .Nie mam zamiaru obrażać nikogo uczuć religijnych - obojętnie jakiejkolwiek z religii . Popieram Pana Romana
całkowicie w tym co wyraża , w tych krótkich ale trafnych komentarzach . .Dzięki Pani ankabee za artykuł na temat Triduum Paschalnego . Nie uważam ,że kopiowanie jest naganne itd. Po co Pan czyta ? - to do stojaka * Nie miejsce na rozważanie i pora o tym . co powinien czy nie powinien robić i pisać na tym czy innym portalu każdy człowiek - wierzący czy niewierzący .Najgorsi są CI zaślepieni i nawiedzeni . * Stoi pod figurą , a diabeł za skórą * Dobrze ,że jest nadzieja ,
Bóg to rostrzygnie na Sądzie Ostatecznym O ILE TAKOWY BĘDZIE ??????
Do tego czasu - szkoda czasu Pozdrawiam Kaja 1305

landsberger
landsberger pt., 2010-04-02 18:19

Dlaczego tak?

Oto powody, dlaczego wierzący nie powinni siedzieć cicho, niczym myszy pod miotłą:
"Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!" ( Mk 16, 15)

"Lecz niektórzy faryzeusze spośród tłumu rzekli do Niego: «Nauczycielu, zabroń tego swoim uczniom!» Odrzekł: «Powiadam wam: Jeśli ci umilkną, kamienie wołać będą»" (Łk 19, 39-40)...

...i dalej Jezus mówi: "Gdy był już blisko, na widok miasta zapłakał nad nim i rzekł: «O gdybyś i ty poznało w ten dzień to, co służy pokojowi! Ale teraz zostało to zakryte przed twoimi oczami. Bo przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd. Powalą na ziemię ciebie i twoje dzieci z tobą i nie zostawią w tobie kamienia na kamieniu za to, żeś nie rozpoznało czasu twojego nawiedzenia». " (Łk 19, 41-44)

Jeśli przeszłość cię nie zadowala, zapomnij o niej. Wymyśl sobie inną historię życia i uwierz w nią. Pamiętaj tylko te chwile, kiedy udało i się dopiąć celu. Poczujesz siłę, by osiągnąć to, czego pragniesz. - Paulo Coelho
stojak
stojak pt., 2010-04-02 18:56

o tak tak nawiedzenia,

@landsberger:

o tak tak nawiedzenia, nawiedzeni i namolni jak swiadkowie jehowy

nicole
nicole pt., 2010-04-02 23:16

:) ^-^

Świadkowie jehowy namolnie zaczepiają ludzi na ulicach i próbują nawracać. Jeszcze nie spotkałam katolika, który by namolnie na ulicy kogoś nawracał. :0 Coś ci się stojak / stojaczko pomyliło!!!

......................................................................................... W muzyce nie ma tyle harmonii i radości co w śpiewie ptaków. Wiosna! :)
stojak
stojak sob., 2010-04-03 06:50

kiedys zaczepiali na ulicach

@nicole:

kiedys zaczepiali na ulicach łazili po domach. teraz nowoczesnośc - nękaja w internecie to taka nowoczesna ulica ludzie sie zbierają tu. nic mi sie nie pomyliło, katoliczka z tekstu pomyliła sie z powołaniem, powinna byc zakonnica. albo spadac na strony katolickie, a nie zameczać swoimi modłami innych. do kosciola! tam się modlic, a nie na forach. to bezczeszczenie. i jeszcze kopiowanie encyklopedi zammiast swojego tekstu.