drukuj

Miasto da mieszkania, to będzie Akademia?

Miasto da mieszkania, to będzie Akademia?

Elżbieta Skorupska-Raczyńska, rektor PWSZ w Gorzowie: - Miastu potrzebna jest akademia, ponieważ to jest inwestycja w przyszłość.

- Chcemy się dołożyć do powstania uczelni, zapewniając mieszkania pracownikom naukowym - zdradził nam wczoraj prezydent Tadeusz Jędrzejczak. Czy Akademia Gorzowska w końcu powstanie?

Prezydent Gorzowa Tadeusz Jędrzejczak chce w nowym planie rozwoju miasta wytyczyć drogę do Akademii Gorzowskiej. Szczegóły ma przedstawić w marcu, ale wiemy już, że chce zapewnić jej mieszkania. Z prośbą o lokale do prezydenta zwróciła się Elżbieta Skorupska-Raczyńska, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Utworzenie Akademii Gorzowskiej to jej główny cel. - Zintensyfikowałam swoje „ataki" na samorząd. Już nie tylko mówię i proszę, ale wyraźnie uzasadniam potrzeby uczelni - mówi. W ciągu trzech najbliższych lat rektor PWSZ chciałaby ściągnąć do pracy do Gorzowa kilkunastu pracowników naukowych na pedagogikę, zarządzanie i językoznawstwo. - Pozyskiwanie kadry zewnętrznej nie jest niczym złym. Wykształcenie własnego samodzielnego pracownika naukowego to proces trwający od 12 do 18 lat - mówi Skorupska-Raczyńska. Bez szerszej i bardziej wykształconej kadry powołanie akademii będzie niemożliwe.

Rektor PWSZ jest już po „słowie" z naukowcami m.in. z Rzeszowa i Torunia, którzy chętnie przyjdą do pracy na gorzowskiej uczelni. Brakuje jej tylko lepszej karty przetargowej. Tą są bez wątpienia mieszkania. Uczelnia potrzebuje dwunastu - do 2014 r. po cztery rocznie. Sama też zamierza dorzucić do tego cztery mieszkania przy ul. Kazimierza Wielkiego. - W tegorocznym budżecie miasta pieniędzy na to nie ma, ale mam nadzieję, że niebawem uda się je wygospodarować - mówi prezydent Jędrzejczak.
- Jeśli prezydent przedstawi realny plan dojścia do akademii, poprzemy projekt przekazania pieniędzy. Ta pomoc jest nieodzowna - mówi przewodniczący klubu radnych Platformy Robert Surowiec. Jego zdaniem powstanie porządnej uczelni wyższej w naszym mieście pozwoli zatrzymać wykształconą młodzież w Gorzowie. Dziś wielu maturzystów wyjeżdża stąd do większych miast na studia i już tu nie wraca.

Podobnego zdania jest Elżbieta Rafalska, posłanka PiS. - Trzeba kształcić ludzi tu na miejscu i dbać, by zostali oni na lubuskim rynku. Koniecznie musimy ich w Gorzowie zatrzymać - mówi przedstawicielka prawicy. Uważa, że powstawanie Akademii Gorzowskiej musi odbywać się przy udziale samorządu. - Jeśli stać nas na to, by docenić mieszkaniami wybitnych sportowców czy artystów, to trzeba znaleźć mieszkania także dla pracowników naukowych. I nie żałujmy na to pieniędzy. Dobra uczelnia leży przecież w interesie miasta - mówi przedstawicielka prawicy.

Podobnego zdania jest druga z gorzowskich posłanek - Krystyna Sibińska. W trakcie kampanii prezydenckiej przed wyborami samorządowymi 2010 r. ochoczo podejmowała temat utworzenia akademii. Od października zeszłego roku była przewodnicząca Rady Miasta zasiada już jednak w Sejmie. Czy zrobiła coś w kierunku powołania uczelni? - Nie będę owijać, jeszcze nic. Ale zgłoszę to do Lubuskiego Zespołu parlamentarnego. To jedna z pierwszych rzeczy, którą powinien on się w najbliższym czasie zająć - mówi Sibińska.
By PWSZ mogła przekształcić się w Akademię Gorzowską, musi spełnić jeden podstawowy warunek - nadawać tytuł doktora na dwóch wydziałach. Na razie tylko na polonistyce można uzyskać tytuł magistra. Na pozostałych kierunkach edukacja kończy się na licencjacie. Rektor PWSZ liczy, że za trzy lata uczelnia będzie już miała doktorantów na filologii polskiej. W zaawansowanym stadium mają być też prace nad studiami doktoranckimi na kolejnym kierunku. To pozwoli ubiegać się o nadanie uczelni statusu akademii.

DLACZEGO AKADEMIA GORZOWSKA JEST POTRZEBNA NASZEMU MIASTU?

Tadeusz Jędrzejczak

prezydent Gorzowa
- Utworzenie Akademii Gorzowskiej ma ogromne znaczenie dla naszego miasta. Przede wszystkim kulturotwórcze. Tym bardziej, że rektor PWSZ, profesor Skorupska-Raczyńska, chce utworzyć wydział artystyczny. Po utworzeniu akademii miasto dostałoby przysłowiowego „kopa".

Elżbieta Rafalska
posłanka PiS
- Akademia jest potrzebna, by tchnąć w Gorzów nowego ducha. Musi ona powstać, jeśli chcemy, by miasto straciło wizerunek i charakter miasta przemysłowego. Żadna z wybudowanych w mieście dróg nie jest tak miastu niezbędna jak właśnie Akademia Gorzowska.

Robert Surowiec
przewodniczący klubu radnych PO
- Nie ma porządnego miasta bez porządnej uczelni wyższej, dlatego powstanie Akademii Gorzowskiej jest dla naszego miasta potrzebne. Bez niej będzie ono skazane na degradację. Większa liczba studentów przyczyni się do ożywienia Gorzowa. Wystarczy spojrzeć na Zieloną Górę.

Elżbieta Skorupska-Raczyńska
rektor PWSZ w Gorzowie
- Miastu potrzebna jest akademia, ponieważ to jest inwestycja w przyszłość. Tak duże miasto jak Gorzów tylko wtedy będzie dynamiczne i będzie się rozwijać, jeśli powstanie w nim dobra uczelnia wyższa. Gorzów to jedyne miasto wojewódzkie, które takiej uczelni nie posiada. 

Zdjęcia

  • Miasto da mieszkania, to będzie Akademia?
Miłośnik słowa nie tylko pisanego oraz prawie-zdobywca Korony Gór Polski. Do swych sukcesów zaliczam przeczytanie siedmiu tomów "W poszukiwaniu straconego czasu" Marcela Prousta oraz wejście na 12 najwyższych szczytów polskich pasm górskich. Kontakt do mnie: jmilkowski@gazetalubuska.pl
Jarosław Miłkowski
Autor:Jarosław Miłkowski

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
Tomasz Nieciecki
Tomasz Nieciecki pt., 2012-01-20 11:49

...

Doceniam starania rektor PWSZ o to, żeby tę największą gorzowską uczelnię zmienić w bardziej prestiżową akademię. Z uznaniem przyjąłem deklarację prezydenta, że miasto jest skłonne (oczywiście nie teraz, bo nie ma pieniędzy, ale w przyszłości i owszem) przekazać mieszkania dla wyedukowanej kadry akademickiej z innych miast, bez której to o lepszej szkole możemy sobie tylko pomarzyć. Po latach gadania, jak to bardzo akademia jest miastu potrzebna, w końcu padają jakieś konkrety, w końcu widać, że rektor myśli o sprawie poważnie. Kibicuje jej z całego serca. Gorzów naprawdę potrzebuje silnej uczelni publicznej.
Jest jedno ale. Nie oszukujmy się, że gdy już powstanie (jeśli w końcu uda się kiedyś zrealizować to marzenie), nagle, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, Gorzów stanie się miastem płynącym miodem i mlekiem. To niby oczywiste, ale wolę zaznaczyć, bo z niektórych wypowiedzi oficjeli można wysnuć taki właśnie oto fantastyczny wniosek. Nie, młodzi ambitni ludzie nadal będą wyjeżdżać z Gorzowa, żeby studiować prestiżowe kierunki na prestiżowych uczelniach. I nie będą tu wracać tylko dlatego, że powstanie akademia. Mogą ich ściągnąć tanie mieszkania i dobrze płatne oraz atrakcyjne miejsca pracy. Żeby pracować przy taśmie produkcyjnej czy za ladą w galerii handlowej, nie muszą wcale wracać w rodzinne strony. To mogą mieć wszędzie.     

Prawdziwi mężczyźni nie lubią miodu, oni żują pszczoły.
gonia
gonia pt., 2012-01-20 12:48

Pan prezydent obiecuje,

bo zdaje sobie sprawę, że to nie on będzie się musiał z tych obietnic wywiązać...
Swoją drogą ciekawi mnie, ile miasto przeznaczyło w ciągu istnienia PWSZ pieniędzy na tę szkołę.

gonia
NemeZis
NemeZis pt., 2012-01-20 14:09

...

Pieniądze wydane na filharmonie mogły zostać przeznaczone na budowę mieszkań. Byłaby to INWESTYCJA bo ludzie płacąc za wynajem opłacali by koszt utrzymania oraz dawali zarobić miastu. Byłaby również pula mieszkań dla kadry/fachowców czyli w odniesieniu do szkoły można by zaoferować wykładowcom mieszkania a co do firm inwestujących na terenie gorzowa można by część mieszkań wynająć dla specjalistycznej kadry pracowników takowej firmy. Drugą sprawą jest to że po co nam akademia kształcąca nauczycieli, pracowników administracji socjologów i innych tego typu potencjalnych bezrobotnych. KIERUNKI TECHNICZNE to jest podstawa, chcąc być atrakcyjnym dla inwestora miastem musimy mieć wykwalifikowanych pracowników technicznych czyli  INŻYNIERÓW od mechaniki,elektryki, elektroniki, mechatroniki , fizyki, budownictwa itp. itd. Chyba że pracować tam będą Panie i Panowie magistrowie socjologii , filologi i innych bzdur. Kontemplować będą zagadnienia związane z sensem życia a przewodnictwem elektrycznym półprzewodników albo będą tyczyć ławy fundamentowe zagłębiając psychikę Ryśka wożącego piasek w taczce. 
Przecież i tak ogólnie wiadomo ze poziom PWSZ jest żenujący i papier z tej szkoły  jest nic nie wart. Po tej szkole zapraszamy do Faurecji TPV albo do pośredniaka. 
 

precz z preczem
Muminek
Muminek pt., 2012-01-20 14:24

Oczywiście, że powinno się

@NemeZis:

Oczywiście, że powinno się rozpoczynać kształcenie w takim kierunku, na jakich fachowców jest zapotrzebowanie. Jak się już chce importować kadry, nie niech to będą kadry, które są w stanie wykształcić ludzi w dobrym kierunku.

Muminek
Muminek pt., 2012-01-20 14:20

Prężnie rozwijający się

Prężnie rozwijający się ośrodek naukowy, to zarówno edukacja dla naszych dzieci - tańsza bo na miejscu, jak i miejsce pracy dla kadry naukowej. Ośrodek taki przyciąga oprócz uczniów również jakiś inwestorów którzy chcą wykorzystać owych naukowców. No i bez takiego ośrodka to jesteśmy "miasteczkiem", bo jak widać filharmonia wiele nie zmieniła. Wszystko jak wspomniał Pan Nieciecki, to proces trwający dziesiątki lat, wytwarzanie kadry naukowe, podnoszenie prestiżu uczelni - ale czym wcześniej się wystartuje, tym szybciej to będzie. Ważne jest aby były uczelnie mogące nadawać tytuł magistra czy inżyniera z późniejszą możliwością zrobienia doktoratu. Mieszkania to dla miast chyba najmniejszy problem jakieś dać, coś chyba zawsze się tam znajdzie.

AnnaM
AnnaM pt., 2012-01-20 18:57

Zgadzam się z NeneZis kto

Zgadzam się z NeneZis kto będzie budował? Szkoły zawodowe polikwidowane , gdzie młodzież uczyła się zawodu . Kto dziś z młodych umie murować ? umieją tylko łopatą robić i to do pierwszej wypłaty . Coś mogę na ten temat powiedzieć . Kiedyś szkoły zawodowe były potrzebne ,uczono zawodu murarza ,tynkarza ślusarza czy hydraulika . Budowano domy Gorzów rósł a dziś co , Deweloper albo zbankrutuje albo przekręci ludzi . Moim zdanie pieniądze wyrzucone w błoto , bo kto będzie budował mieszkania ?" A cha czary mary , fokus pokus i budynek stoi do zamieszkania" .

Pozdrawiam
babcia M
babcia M pon., 2012-01-23 20:02

A skond Pani zna te magiczne

@AnnaM:

A skond Pani zna te magiczne zaklendzia?

babcia M
babcia M pon., 2012-01-23 20:01

Akademia?!No hyba

Akademia?!
No hyba snie!!!
Pszecierz ten tfur co siem szkołom wyszom hce zwadź, nawet nie ma pojędzia to co uczelnia.
Pszecierz poziom kształcenia w tym czymś, jest taki jak w ogulniaku, albo i gorzej.
Jak z tego zrobiom akademie to dopiero bendzie cyrk, a jaki wstyd w kraju. Ktoź coź wymyslił i wydaje mu siem rze samom nazwom podniesie range szkoły. Tylko prafda  jest taka, rze range morzna podnosidź czegoś, co jusz ma. A w tym pszypadku nie ma o czym mufidź. Przeciesz to cos ponirzej wszelkih rankingof jest. Sie nie kwalifikuje, zupelnie jak absolwenci tego czegoź co siem dumnie szkoła nazywa.
A tszeba bylo pomyśledź przy powoływaniu tej uczelni (tylko z nawy) i zrobidź wszystko z głowom, a tak...eh, szkoda słuf.